Rezultat najavljenih novih izbora za nacionalni savet Bošnjaka, koji bi Bošnjačka kulturna zajednica muftije Muamera Zukorlića bojkotovala, moglo bi da bude formiranje paralelnih nacionalnih saveta i produbljivanje krize na ovom području. Zukorlić i njegovi istomišljenici kažu da ih novi izbori ne zanimaju, a resorni ministar Svetozar Čiplić juče je odgovorio da su „prilikom konstituisanja Bošnjačkog nacionalnog saveta, službenici ministarstva uradili isto ono što je učinjeno i kod konstituisanja drugih nacionalnih saveta”, te da je „u najkraćem vremenu neophodan dijalog i kompromis sve tri liste, jer je reč o manjinskoj samoupravi gde se državni organi javljaju samo kao logistika, a ne kao nadzor”.
Više o tome šta ministar Čiplić misli o zbivanjima u Sandžaku poslednjih dana i o tome šta će doneti novi izbori, pogotovo ako Zukorlićeva grupacija, koja trenutno ima najveću podršku u bošnjačkom biračkom telu, ne bude učestvovala na njima, od njega nismo mogli juče da čujemo. Iz saopštenja koje je uputio pojedinim medijima, kao odgovor na Zukorlićevu izjavu, može se izvući zaključak da on sebe i svoje ministarstvo ne smatra odgovornim.
Aleksandar Popov iz Centra za regionalizam i Dušan Janjić iz Foruma za etničke odnose, međutim, smatraju da su upravo državni organi dobrim delom odgovorni za nastalu situaciju, odnosno za neizvesnost i tenzije koji su pratili ceo proces izbora za nacionalne savete kod Bošnjaka. „Nije se dovoljno pažljivo ušlo u konstituisanje Nacionalnog saveta Bošnjaka, imajući u vidu da je to već duže vreme politički rovito područje i da postoji velika podela na verskoj liniji, između dve islamske zajednice i između dvojice verskih vođa”, kaže Popov.
Janjić je mnogo oštriji i optužujući vladu Srbije i predsednika Borisa Tadića za čitav niz pogrešnih poteza i loših političkih procena u poslednjih godinu dana. „Novi izbori su apsolutno nešto zbog čega je ministar Čiplić morao biti smenjen”, smatra on, uz ocenu da je ministar prekršio zakon i pravila koja je sam propisao za druge zajednice „izmišljajući” kvalifikovanu dvotrećinsku većinu. „Stavio se na stranu dva ministra (Rasima Ljajića i Sulejmana Ugljanina), nije uspeo da se izbori da se napravi neki kompromis, i onda, u svojoj nemoći, on menja pravila i sada raspisuje nove izbore. To je kršenje i Ustava i zakona, jer je menjao pravila izbora usred izbornog procesa.”
Novi izbori, po mišljenju Popova, dalje komplikuju situaciju. Ako ih neko bojkotuje, a posebno ako je to trenutno najjača grupacija, to znači da kriza ostaje i dalje otvorena i da novi savet za predstavnike pomenute grupacije neće imati legitimitet. Izostaće, znači, reprezentativni deo bošnjačkog korpusa (ako se računaju rezultati sa prethodnih izbora za nacionalni savet) i samim tim mogu se dovesti u pitanje i rezultati tih novih izbora.
„Očito je da sama država nije nevina u tom rascepu unutar islamske zajednice i svemu što se nakon toga dešavalo”, smatra Popov, dodajući da se u narednom periodu mora drugačije voditi cela politika prema Sandžaku, ali i prema svim drugim multietničkim područjima, jer je na državi da stvara ambijent u kojem ekstremne varijante neće imati šansu.
Ocenjujući da „ova vlada, pogotovo u poslednjih godinu dana, kada je stvarala iluziju da je uz pomoć Turske rešila problem među političarima u Novom Pazaru, apsolutno vodi pogrešnu politiku”, Janjić kaže da je rezultat toga porast Zukorlića koji, iako verski vođa, ima političku moć, na koju su Tadić i ostali zaboravili.
Sada, pošto se praktično došlo do ponavljanja izbora za bošnjački nacionalni savet, Čiplić, po mišljenju Janjića, stvara uslove za konstituisanje dva paralelna bošnjačka veća, kao što postoje dve islamske zajednice. „Dakle, država nije uopšte odmakla u rešavanju problema kod Bošnjaka, nego nazaduje”, zaključuje on dodajući da će izbori i paralelna veća dovesti do potpune diskreditacije ideje državne intervencije i nacionalnih saveta, koji su i formirani da bi ljudi izborom rešavali ko je prvi u određenoj nacionalnoj manjini. On smatra da sada treba pokušati smanjiti štetu ostavljanjem postojećeg Zukorlićevog veća, uz medijaciju Tadića, pa i Erdogana ako treba, i vremenom uključiti i dvojicu ministara i njihove liste.
B. Baković | Politika.co.rs
e moj ciplicu ti nisi u vinklu
u narednom periodu država mora drugačije voditi celu politiku prema Sandžaku, jer je na državi da stvara ambijent u kojem ekstremne varijante neće imati šansu a to novo vođjenje politike prema Sandžaku je i stvaranje ambijenta u kojem ekstremne varijante neće imati šansu je zamislite POŠTOVANJE ZAKONA SRBIJE što bi značilo po dr. radomiru lukiću gubljenje slobode bošnjaka jer pravo zarobljava one koji nisu u istom simbolu vere i simbolu vrednosti. ijako se bošnjacima osmehnula sreća treba da shvatu šta je sloboda i da se kao slabi ljudi odriću nje i dobrovoljno se potčinjavaju,jer slabi ljudi beže od svoje sopstvene slobode i padaju dobrovoljno u ropstvo simbolu vrijednosti u drugom simbolu vjere baš kao insekatu paukovoj mreži. formiranjem BNVSandžaka bošnjaci su slobodni ako se ne potčine srbiji zato je i cela ova borba.
u narednom periodu država mora drugačije voditi celu politiku prema Sandžaku, jer je na državi da stvara ambijent u kojem ekstremne varijante neće imati šansu a to novo vođjenje politike prema Sandžaku je i stvaranje ambijenta u kojem ekstremne varijante neće imati šansu je zamislite POŠTOVANJE ZAKONA SRBIJE što bi značilo po dr. radomiru lukiću gubljenje slobode bošnjaka jer pravo zarobljava one koji nisu u istom simbolu vere i simbolu vrednosti. ijako se bošnjacima osmehnula sreća treba da shvatu šta je sloboda i da se kao slabi ljudi ne odriću nje i dobrovoljno se potčinjavaju,jer slabi ljudi beže od svoje sopstvene slobode i padaju dobrovoljno u ropstvo simbolu vrijednosti u drugom simbolu vjere baš kao insekat u paukovoj mreži. formiranjem BNVSandžaka bošnjaci su slobodni ako se ne potčine srbiji zato je i cela ova borba zavisi kako je ko posmatra bez pristrasnosti.
ko ima prava ima i obaveze a ko nema prava nema ni obaveze prema srbiji , hvala čipliču a nama bošnjacima ostaje izgradnja ekonomskog simbola vrijednosti koji će nas Bošnjake Sandžaka ujedinjavati u svim vremenima i svim razdorima.VREDNOST NA KOJoj svaka samostalna organizacija POČIVA I NA OSNOVU KOJIH SVOJE RAZLIČITOSTI DOVODI U SKLAD TE PUTEM NJIH DRZI VLAST TO JE intelektualni PROCES ZA KOJI SEstolećima BORI jedan narod I koji je u toku u tranziciskoj Evropi i kod nas zato samo napred i vladi hvala što nam pravo nije dala jer pravo zarobljava.Dr.Avramović nas je zatočio u dinaru 1999, ali čiplić nas je nepriznavanjem oslobodio odgovornosti i obaveze prema državi srbiji zato muftijo pamet u glavu samo napred ka stvaranju akumulacije(vrijednosti )i svojeg simbola vrijednosti .